Syurga bagi yang lulus ujian

By mfrstudio

Oleh: DR. ZULKIFLI ALBAKRI

Syeikh al-Maraghi berkata: “Selepas Allah memerintahkan kepatuhan dan mengikut ajaran Islam beliau menunjukkan betapa perlunya manusia pertolongan sebahagian mereka dengan yang lain kerana terlalu banyak tuntutan dan kehendak. Ini menyebabkan membawa kepada pertelingkahan.

“Justeru diletakkan satu nizam dan peraturan untuk membataskan hak masing-masing serta dipandu dengan akal bagi menyelesaikan segala perkara apatah lagi bukti daripada Allah. Kemudian disebut ihsannya Allah terhadap hamba-hambanya dengan menurunkan kitab dan mengutuskan Nabi supaya mereka berhukum dengan keduanya.”

Kemudian dinyatakan bagaimana golongan yang cuba keluar dari daerah kepatuhan sehingga menyusahkan orang Islam menyebabkan mereka terpaksa bersabar dan tetap pendirian dalam menghadapi situasi seperti ini, lantas Allah menurunkan ayat.

Firman Allah: Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). (Al-Baqarah: 214)

Firman Allah s.w.t.: Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya.

Ibn Kathir berkata: “Apakah kamu sangka bahawa kamu layak masuk syurga tanpa sebarang ujian dan tribulasi sebagaimana yang telah berlaku mereka yang terdahulu daripada kamu. Antara ujian tersebut seperti pelbagai penyakit, musibah, bencana dan kedukacitaan.”

Sayid Qutub berkata: “Demikianlah Allah berbicara dengan angkatan Muslimin yang pertama dan mengemukakan kepada mereka pengalaman-pengalaman golongan orang yang beriman di zaman silam dan membentangkan sunah-Nya kepada mereka panji-panji agama-Nya dan dibebankan di bahu mereka amanah-Nya, sistem hidup-Nya dan syariat-Nya.”

Firman ini berkuatkuasa kepada setiap orang yang dipilih untuk memainkan peranan yang agung ini.

Itulah satu ujian yang amat mendalam. Besar dan ngeri. Pertanyaan yang terbit dari Rasulullah yang sentiasa berhubung rapat dengan Allah dan dari orang-orang yang beriman kepada yang berbunyi.

Mengikut dalam sebuah hadis yang sahih daripada Khabbab bin al-‘Arat katanya, kami bertanya: “Hai Rasulullah, tidakkah kamu minta tolong untuk kami? Tidakkah kamu berdoa kepada Allah untuk kami?” Lantas sabda Nabi: Sesungguhnya terdapat orang di zaman dahulu yang diletakkan gergaji atas kepalanya kemudian digergaji sampai terbelah dua, sedangkan dia tidak berpaling dari agamanya. Begitu juga disikat dengan sikat besi sehingga mengoyakkan daging dan tulangnya, sedangkan dia tidak berpaling dari agamanya. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda: Demi Allah, nescaya Allah sempurnakan urusan ini sehingga yang menunggang dari San’a ke Hadramaut tidak takut kecuali Allah dan serigala atas kambingnya akan tetapi kamu merupakan kaum yang bergopoh-gapah. Hadis ini riwayat Bukhari, Ahmad dan Abu Daud.

Firman Allah: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Sayid Qutub berkata: “Menggambarkan betapa hebatnya kesusahan yang menggoncangkan hati Rasul dan para Mukmin yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Allah. Kesusahan itu telah memayungkan hati mereka dengan bayangan yang mendung dan menyebabkan terkeluarnya dari mereka pertanyaan yang malang ini: Bilakah datangnya pertolongan Allah?”

Apabila hati mereka dapat berdiri teguh menghadapi ujian yang menggoncangkan ini, maka itulah terlaksananya keputusan Allah dan tiba pertolongan dari Allah.

Firman Allah: Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). Al-Sonhadji berkata: “Tuhan akan memperkenankan harapan orang-orang Mukmin yang betul-betul tabah hatinya, teguh pendiriannya menghadapi segala derita kerana menegakkan yang hak, dengan menyegerakan datangnya pertolongan kepada mereka.

“Percayalah kepada pertolongan Allah, dan ia akan tiba tidak berapa lama lagi. Benarlah tidak berapa lama musuh yang mengepung kota Madinah telah berselisih sesama mereka, yang dituruti pula dengan turunnya angin ribut, hujan lebat dan petir sabung menyabung, sehingga mereka punah-ranah dan mengundurkan diri dengan ketakutan yang amat sangat.”

Sayid Qutub berkata: “Kemenangan itu adalah disimpan untuk mereka yang wajar menerimanya dan tiada yang wajar menerimanya melainkan orang- orang yang sanggup berdiri teguh sehingga akhir. Mereka sanggup teguh menghadapi menghadapi kesusahan dan penderitaan, sanggup teguh menghadapi goncangan-goncangan dan mereka sanggup mereka sanggup menghadapi rempuhan ribut badai.

Mereka yakin bahawa tiada kemenangan melainkan kemenangan dari Allah dan ketika dikehendaki Allah. Dan apabila kesusahan dan penderitaan itu sampai ke puncaknya, maka mereka hanya mengharapkan pertolongan dari Allah sahaja bukannya mengharapkan sesuatu penyelesaian yang lain. Bukan pula mengharapkan mana-mana pertolongan yang bukan datang dari Allah, kerana pertolongan yang sebenar itu adalah datang dari Allah.

Dengan keteguhan yang seperti itulah para Mukmin dapat memasuki syurga dan layak menjadi penghuninya setelah menempuh perjuangan dan ujian, kesabaran dan kegigihan, keikhlasan kepada Allah Yang Maha Esa sahaja, pembulatan perasaan terhadap Allah, pengabaian terhadap segala sesuatu dan sekelian yang lain dari Allah.

Penulis menutup perbincangan ini dengan menukilkan kenyataan Ibn al-Jauzi: “Sesungguhnya dan kesukaran hidup yang terkena kepada ummah terdahulu membawa kepada terlewatnya kemenangan di samping tribulasi yang begitu mencabar dan sesungguhnya telah dinyatakan bahawa jalan ke syurga itu hanya dengan kesabaran yang tinggi dan kental.”

Benarlah Aisyah berkata: “Rasulullah s.a.w tidak kenyang tiga hari berturut-turut tanpa sebarang makanan.” Begitu juga Huzaifah berkata: Aku pernah merasa lapar beberapa hari ketika aku pulang kepada keluargaku. Mereka mengadu hal ini kepadaku. Inilah yang terjadi kepada Salaf al-Soleh yang menunjukkan sifat kesabaran serta reda membawa kepada kejayaan sama ada di dunia dan akhirat.

Iktibar Ayat:

*Kelebihan para sahabat.

*Sunnatullah terhadap wali-walinya penuh dengan ranjau dan ujian.

Al-Syahid Hasan al-Banna berkata: “Dakwah ini tidak menerima kompromi kerana dakwah ini adalah satu. Orang yang menerima dakwah ini akan hidup bersama dakwah dan dakwah ini akan hidup bersamanya.”

Orang yang tidak bersedia menanggung tanggungjawab ini akan kehilangan ganjaran para mujahid dan berada sebaris di barisan orang-orang yang tercicir bersama orang yang berpeluk tubuh. Justeru Allah akan menggantikan mereka dengan orang lain yang akan mendukung dakwah ini.

No Comment

Post a Comment