Wajib berjihad melawan pencerobohan

By mfrstudio

Syeikh al-Maraghi berkata, kalam Allah yang terdahulu membincangkan berkenaan dengan infak dan membelanjakan harta pada jalan Allah mengikut bahagian orang-orang beriman yang memerlukan bantuan dan pertolongan. Ia boleh mewujudkan ruh ta’awun antara ikhwah dalam iman.

Ia sebagai takaful umum dalam sebuah keluarga Islam yang seluruh anggotanya seperti sebuah badan, tidak mengadu satu anggota kecuali anggota yang lain memainkan peranannya.

Kemudian selepas itu dinyatakan bab peperangan dengan pengorbanan jiwa semata-mata meninggikan agama Allah. Sebagaimana yang dinyatakan bahawa harta adalah saudara kepada ruh. Justeru, hubungan antara keduanya amat kuat, amat munasabahlah disebut ayat perang selepas menyebut semua hukum sedekah.

Allah berfirman:

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah: 216)

Dinukilkan hukum jihad menurut para Fuqaha, Hasan al-Banna berkata: Di sini ingin saya petik beberapa pendapat ulama mazhab termasuk para ulama terkini berhubung hukum jihad dan persediaan berjihad.

Menurut pengarang kitab Majma’ al-Anhar Fi Sharh Multaqa al-Abhar yang menjelaskan hukum jihad dalam mazhab Hanafi: Jihad menurut bahasa ialah memberikan apa yang termampu baik dalam bentuk kata-kata atau tindakan. Menurut syariat pula ialah membunuh orang kafir atau seumpama dengannya dengan cara memukul mereka, merampas harta mereka, menghancurkan tempat ibadat dan memecahkan berhala mereka.

Tujuannya, mengukuhkan agama dengan cara memerangi kafir harbi atau zimmi yang melanggar perjanjian dan juga orang murtad yang merupakan orang kafir paling keji kerana dia mereka membatalkan pengakuannya. Jika kita yang mulakan peperangan ini ialah fardu kifayah. Maksudnya kita wajib memulakan peperangan selepas kita sampaikan dakwah Islam. Jika mereka tidak memerangi kita, pemerintah wajib mengutus pasukan tentera ke negara setiap tahun sekali atau dua kali.

Rakyat pula perlu menyokong pemerintah. Apabila perkara ini dilaksanakan oleh sebahagian, yang lain tidak diwajibkan. Jika kewajipan ini tidak terlaksana, penduduk yang berdekatan dan seterusnya yang terdekat wajib melaksanakannya. Jika masih tidak cukup dan memerlukan penyertaan semua, ketika itu jihad adalah fardu ain sama seperti sembahyang.

Hukum ini wajib berdasarkan firman Allah yang bermaksud: Maka perangilah orang-orang musyrikin itu. Ia juga berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w:

Jihad itu terus hingga hari kiamat. Jika ditinggalkan, semua orang Islam berdosa.

Di akhirnya pengarang menyebut: Jika musuh berjaya menguasai sebahagian bumi Islam atau sebahagian wilayah Islam, hukum ketika itu adalah fardu ain. Wanita dan hamba boleh keluar tanpa izin suami dan tuannya. Begitu juga anak boleh keluar tanpa izin ibu bapanya. Pemiutang boleh keluar tanpa izin penghutangnya.

Dalam buku al-Bahr dinyatakan, jika seseorang wanita Islam ditawan di sebelah Timur, seluruh penduduk Barat wajib membebaskannya selagi wanita itu tidak dibawa pulang ke kota atau kubu mereka.

Menurut pengarang Bulghah al-Masalik Li Aqrab al-Masalik Fi Mazhab Imam Malik (Mazhab Maliki): Jihad di jalan Allah untuk memartabatkan kalimah Allah pada setiap tahun adalah fardu kifayah. Jika telah dilaksanakan oleh sebahagian, yang lain tidak diwajibkan.

Namun jihad menjadi fardu ain kepada orang tertentu seperti sembahyang dan puasa apabila dia dipilih oleh pemerintah melaksanakan tugas tersebut atau apabila sebuah wilayah Islam diserang musuh. Ketika itu penduduk itu wajib dan jika tidak mampu penduduk berdekatan juga diwajibkan.

Dalam keadaan ini, wanita dan hamba juga diwajibkan walaupun mereka dilarang oleh wali, suami, tuan dan peminjam bagi yang berhutang. Jihad juga wajib jika bernazar. Ibu bapa hanya boleh melarang jika jihad adalah fardu kifayah. Membebaskan seorang tawanan perang yang ditawan musuh adalah fardu kifayah jika wangnya tidak mencukupi untuk membebaskan dirinya. Walaupun ini bermakna terpaksa menggunakan semua harta umat Islam untuk membebaskannya.

Menurut Matan al-Minhaj karangan Imam Nawawi bermazhab Syafie, jihad di zaman Rasulullah s.a.w adalah fardu kifayah dan ada yang berpendapat fardu ain. Selepas zaman Rasulullah s.a.w pula bergantung pada kedudukan orang kafir.

Pertama: Jika orang kafir berada di negara mereka, jihad adalah fardu kifayah. Jika jihad ini dapat dilaksanakan oleh sebahagian umat Islam, yang lain tidak tidak wajib melaksanakannya.

Kedua: Jika orang kafir menceroboh ke dalam negara kita, penduduknya wajib mempertahankannya dengan segala upaya mereka. Jika mereka boleh bersiap sedia untuk berperang, mereka diwajibkan termasuklah orang miskin, anak lelaki, pemiutang dan hamba walaupun tanpa izin.

Menurut kitab al-Mughni karangan Ibnu Qudamah bermazhab Hanbali, jihad adalah fardu kifayah.

Namun ia menjadi wajib (fardu ain) dalam tiga keadaan:

* Jika dua bala tentera bertembung dan bersemuka, sesiapa yang ada ketika ini diharamkan beredar dan masing-masing wajib menyertainya.

* Jika orang kafir menceroboh sesebuah wilayah, seluruh penduduk wilayah itu wajib berperang dan bertahan.

* Apabila pemerintah mengerah kumpulan tertentu, kumpulan itu wajib keluar berjihad.

Sekurang-kurangnya jihad ini dilakukan setahun sekali.

Menurut Imam Ahmad bin Hanbal, “setahu saya tidak ada amalan fardu yang lebih baik daripada jihad, manakala perang di laut lebih baik daripada perang di darat”.

Menurut kitab al-Muhalla, karangan Ibnu Hazm bermazhab Zahiri, jihad adalah fardu kepada umat Islam. Jika telah ada orang yang menghadapi serangan musuh, melancarkan serangan ke kubu musuh, memelihara sempadan umat Islam, orang lain tidak diwajibkan. Jika tidak ada, maka jihad diwajibkan kepada setiap orang Islam.

Allah berfirman yang bermaksud,

Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu. (at-Taubah: 41)

Jihad hanya boleh dilaksanakan jika diizinkan oleh ibu bapa. Namun jika musuh menyerang sekumpulan umat Islam, jihad menjadi wajib kepada semua yang mampu menolong mereka sama ada ibubapa izinkan atau tidak. Kecuali jika tanpa kehadirannya boleh menyebabkan ibu bapanya atau salah seorang daripada mereka akan terbiar.

Menurut al-Syaukani dalam kitab Al-Sail Al-Jarrar: Dalil-dalil daripada al-Quran dan sunah yang menyatakan jihad adalah wajib terlalu panjang untuk dituliskan di sini. Walau bagaimanapun jihad ini hanya fardu kifayah iaitu jika telah dilaksanakan oleh sebahagian umat Islam, maka yang lain tidak diwajibkan. Namun begitu, sebelum sebahagian tadi melaksanakannya, jihad ini adalah fardu ain kepada semua yang mampu.

Bagi sesiapa yang dikerah untuk berperang oleh pemerintah, dia wajib berperang dan hukum baginya adalah fardu ain.

Para ulama, ahli sufi, ahli profesional dan sebagainya tidak pernah meninggalkan dan mengabaikan jihad. Mereka sentiasa bersiap sedia.

Abdullah bin al-Mubarak, seorang ahli fikah yang zuhud sentiasa secara sukarela menyumbangkan banyak masa untuk berjihad. Demikian juga Abdul Wahid bin Zaid, seorang ahli sufi yang zuhud. Shaqiq al-Bajkhli, mahaguru sufi di zamannya sentiasa membawa diri dan anak murid untuk berjihad.

Bagi al-Badar al-Aini, penulis huraian hadis al-Bukhari seorang ulama fikah dan hadis, beliau akan membuat giliran, tahun ini berperang, tahun hadapan mengajar dan tahun berikutnya menunaikan haji. Al-Qadi Asad bin al-Furat al-Maliki adalah ketua tentera laut pada zamannya. Al-Imam al-Syafie apabila memanah sepuluh anak panah, tiada satupun yang tersasar.

Demikianlah budaya ulama silam. Cubalah bandingkan kita dengan sejarah ini.

Iktibar Ayat:

* Berperang mempunyai matlamat untuk menegakkan kebenaran dan keharmonian ummah.

* Kadang-kadang apa yang kita tidak suka mempunyai hikmah yang cukup besar dan jauh lebih baik daripada apa yang kita suka.

* Mengithbatkan sifat Allah yang Maha Mengetahui.

No Comment

Post a Comment