Islam larang perpecahan

By mfrstudio

Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: Selepas Allah memerintahkan orang beriman supaya berpegang dengan tali Allah dan al-Quran, begitu juga jangan berpecah belah, diterangkan kamu pula berkenaan jalan kesatuan.

Allah SWT menjelaskan pada ayat berikut dengan arahan supaya jangan ada di kalangan orang Islam berpecah belah kerana permulaan natijah perpecahan itu ialah buta daripada kebenaran seperti dalam ayat-ayat berikut.

Ayat ke-105

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah bercerai-berai dan berselisihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Sheikh Sya'rawi berkata: "Allah SWT melarang daripada mengikut hawa nafsu yang membawa kepada perpecahan sekalipun begitu mereka masih mengikut hawa nafsu yang menghumbankan mereka azab neraka".

ii. Al-Maraghi berkata: "Janganlah kamu bersikap seperti Ahli Kitab yang telah memecahbelahkan agamanya sehingga mereka berpuak-puak. Setiap puak memiliki fahaman yang bertentangan dengan golongan lain, membela ideologi dan mempropagandakannya kepada orang ramai serta menyalahkan ideologi lain sehingga mereka bersikap memusuhi dan saling berbunuhan.

"Sekiranya di kalangan mereka ini ada sekelompok orang yang menyuruh berbuat kebaikan, mencegah melakukan kemungkaran, dan berpegang dengan tali Allah serta mempunyai satu tujuan nescaya tidak akan wujud perselisihan dalam urusan agama dan tidak akan berlakunya perpecahan".

iii. Muhammad Quraish Shihab berkata: "Ayat ini menyindir mereka yang berkelompok-kelompok seperti Yahudi dan Nasrani. Allah SWT melarang orang-orang beriman menyerupai kelakuan mereka dan apa sahaja yang berkaitan dengannya.

"Ini kerana mereka lebih mementingkan kelompoknya dan terbawa oleh keinginan nafsu atau kedengkian sesama mereka. Ia juga boleh menyebabkan perselisihan yang teruk sampai membawa kepada pergaduhan dan pembunuhan. Alangkah buruknya kelakuan mereka. Justeru, diperintahkan oleh Allah kepada Nabi untuk membimbing mereka ke jalan yang benar dan sempurna".

Ayat ke-106

Firman Allah SWT yang bermaksud: (Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (Mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Al-Mawardi dalam al-Nukat berkata: "Mereka yang kafir selepas beriman ada empat pendapat:

l Mereka yang kafir selepas menzahirkan iman dengan nifak. Inilah pendapat al-Hasan.

l Mereka yang kafir dengan murtad selepas Islam. Inilah pendapat Mujahid.

l Mereka yang kafir daripada ahli Kitab dengan Nabi SAW selepas beriman dengan sifat Nabi. Inilah pendapat al-Zajjaj.

l Semua orang kafir kerana mereka berpaling daripada yang mewajibkannya ikrar dengan Tauhid. Inilah pendapat Ubai bin Ka'ab.

ii. Berkenaan dengan mereka yang hitam muka atau wajah ada lima pendapat seperti yang dinukilkan oleh Ibn al-Jauzi dalam Zad al-Masir :

l Semua yang kafir dengan Allah selepas beriman. Inilah pendapat Ubai bin Ka'ab.

l Mereka golongan Haruriyah atau Khawarij. Inilah pendapat Abu Umamah dan Abu Ishaq al-Hamazani.

l Golongan Yahudi. Inilah pendapat Ibn Abbas r.a.

l Golongan munafik. Inilah pendapat al-Hasan.

l Ahli Bidaah. Inilah pendapat Qatadah.

iii. Al-Maraghi berkata: "Perkataan putih adalah simbol kegembiraan, manakala perkataan hitam pula simbol kesedihan.

"Hal ini digunakan secara umum dalam menyatakan keadaan yang berlawanan.

Bagi orang yang berdusta dilukiskan sebagai orang bermuka hitam, sebagaimana kata seorang penyair: "Oleh kerana itu, takjublah kamu kepada si bermuka hitam, si pendusta".

iv. Al-Sonhadji berkata: "Adapun orang yang bermuka hitam dimasukkan ke dalam neraka lalu kedengaran suara

Ayat ke-107

Firman Allah SWT yang bermaksud: Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (syurga), mereka kekal di dalamnya.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Al-Maraghi berkata: "Mereka yang mukanya menjadi putih kerana bersepakat dan tidak bercerai-berai, maka mereka akan kekal dalam kenikmatan di dunia ini selagi mereka bersatu. Mereka akan kekal mendapat rahmat Allah SWT di akhirat kelak".

ii. Al-Sonhadji berkata: "Orang-orang yang putih mukanya disebabkan bersatu padu sesama mereka, tidak bertelingkah di dalam agama dan tidak berpecah belah, mereka itu akan hidup di dunia dalam kenikmatan dan bakal dirasakannya pula di akhirat dengan berkekalan".

iii. Sheikh Mutawalli Sya'rawi memahami kata rahmat Allah di atas dalam maksud yang lebih luas dari syurga.

Syurga adalah sebahagian dari rahmat Allah SWT. Syurga adalah sesuatu yang diciptakan Allah dan kekal kerana-Nya.

Oleh yang demikian, rahmat Allah jauh lebih luas daru syurga-Nya. Dengan rahmat-Nya semua makhluk boleh mendapat keredaan-Nya dan dapat melihat wajah-Nya.

Ayat ke-108

Firman Allah SWT yang bermaksud: Itulah ayat-ayat keterangan Allah, Kami bacakan dia kepadamu (Wahai Muhammad) dengan benar. Dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekelian makhluk-Nya.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Ibn Jauzi berkata: "Sebahagian ulama berpendapat Allah tidak menyeksa mereka jika tidak melakukan sebarang jenayah.

ii. Sheikh Sya'rawi berkata: "Ayat-ayat Allah adalah hujah dan dalil pembuktiannya. Siapa yang hitam mukanya pada hari kiamat pasti mendapat azab dan yang putih bersih mukanya pasti mendapat rahmat".

Semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat Allah yang melayakkan untuk menghuni syurganya. Amin.


No Comment

Post a Comment