Sabar dan takwa kunci kejayaan

By mfrstudio




SHEIKH Sya'rawi berkata: "Ayat ini menerangkan mengenai peristiwa peperangan Uhud yang mana golongan kafir bersama 3,000 bala tentera menentang umat Islam yang bilangannya hanya 700 orang sahaja.

Ia menerangkan kebenaran isu ini dengan menyatakan jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tidak memudaratkan kamu oleh tipu daya mereka sesuatu pun. Bukanlah bermaksud di sini tipu daya secara sembunyi tetapi secara terang-terangan."

Iktibar dan fiqh ayat ke-121:

i. Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya Allah SWT Maha Mendengar segala sesuatu yang diucapkan oleh orang mukmin kepadamu ketika berlangsungnya musyawarah untuk menghadapi kedatangan musuh engkau dan musuh mereka."

Antara lain ada yang berkata: "Marilah kita keluar menghadapi mereka di luar Madinah." Kemudian yang lain pun berkata: "Janganlah tuan keluar menghadang mereka. Tinggallah di Madinah sahaja sampai mereka datang menyerang kita."

Apapun yang kamu kemukakan kepada mereka, semua itu Allah SWT mendengarnya. Allah Maha Mengetahui mana yang terbaik untukmu dan bagi mereka, Allah juga Maha Mengetahui niat masing-masing.

ii. Ibn Jarir berkata: "Dalam ayat yang lalu Allah SWT mengutarakan satu atau dua perumpamaan yang menyatakan kebenaran janji-Nya: Dan jika kamu bersabar dan bertaqwa, nescaya tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikit pun. (terjemahan ali-'Imran: 120), mengingatkan mereka akan kejadian yang menimpa mereka pada Perang Uhud kerana pasukan pemanah telah meninggalkan kedudukan masing-masing lantaran tidak sabar."

Ayat ini juga mengingatkan mereka akan kejadian Perang Badar, ketika mereka diberi kemenangan sekalipun mereka dalam jumlah yang sedikit dan lemah.

iii. Al-Biqa'i melihat bahawa huraian ayat yang lalu memerlukan bukti konkrit di dunia nyata. Kalau dalam ayat yang lalu dinyatakan bahawa seandainya mereka bersabar dan bertakwa tentu tidak akan mendapat mudarat, dan begitulah sebaliknya. Dan dalam ayat ini, kaum muslimin disajikan bukti konkrit tentang kebenaran janji ini.

iv. Hamka berkata: "Pada hari Sabtu, 15 Syawal tahun ketiga Hijrah, Rasulullah SAW memimpin 1,000 tentera Islam menuju Uhud. Tempat itulah yang baginda pilih menjadi Maqa'ida lilqitali, iaitu tempat atau kedudukan untuk berperang.

Tempat yang Baginda pilih sangat strategik untuk menangkis serangan ataupun pangkalan menyerang hendap."

Iktibar dan fiqh ayat ke-122

i. Al-Qurtubi berkata: "Maksud dua puak di sini ialah Banu Silmah daripada Khazraj dan Banu Harisah daripada Aus. Kedua-duanya sebagai sayap dalam peperangan Uhud."

ii. Al-Maraghi berkata: "Sewajarnya bagi orang yang beriman menghadapi segala kesusahan dan penderitaan dengan berserah kepada Allah, bukan dengan melalui kekuatan teman-teman dan para pembantu mereka.

Tawakal ini adalah setelah menyempurnakan segala persiapan dan persediaan selaras dengan ketentuan Allah SWT telah menetapkan hukum kepada makhluk-Nya."

iii. Al-Biqa'i berkata: "Allah SWT adalah penolong kedua terhadap golongan itu kerana mereka beriman dan berserah diri kepada-Nya. Oleh itu, orang mukmin hendaklah percaya dan berserah diri kepada-Nya agar mereka semua memperoleh pertolongan-Nya."

Iktibar dan fiqh ayat ke-123

i. Ibn Kathir berkata: "Sekalipun bilangan kamu sedikit supaya mereka mengetahui bahawa kemenangan daripada Allah bukan dengan jumlah ramai dan kekuatan senjata."

ii. Al-Maraghi berkata: "Jika kamu dapat bersabar dan bertakwa, maka tipu daya mereka sedikit pun tidak akan membahayakanmu. Sesungguhnya Tuhanmu tetap akan memberi pertolongan kepadamu sebagaimana yang diberikan kepadamu dalam mengalahkan musuhmu di Perang Badar. Padahal waktu itu jumlah pasukanmu amat sedikit dan tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk melawan musuh.

"Walau bagaimanapun, Allah SWT menampakkan ke dalam hati musuh kamu seolah-olah jumlah pasukan kamu besar dan begitu hebat, sehinggakan pada saat itu jumlah kamu lebih banyak daripada yang semestinya.

"Maka jika kamu tabah (sabar) menerima perintah Allah SWT, nescaya kamu akan diberi pertolongan, seperti pada hari itu kamu diberi pertolongan."

iii. Hamka berkata: Kaum muslimin di perang Badar dibandingkan dengan musuh sangatlah lemah. Mereka hanya 313 orang, sedang musuh lebih dari 1,000 orang dengan kelengkapan yang lebih sempurna.

Namun demikian di Badar kaum muslimin beroleh kemenangan gilang-gemilang. Di perang Badar mereka sabar dan takwa, sedangkan di perang Uhud kedua kelengkapan batin itu telah hilang terutama mereka tidak taat kepada pimpinan.

Oleh yang demikian, dengan takwa jiwamu akan tenteram dan barisanmu akan teratur. Dalam takwa terkandung ketakutan kepada Allah dan ketaatan kepada rasul sebagai pimpinanmu.

Dengan itu kamu pasti menang lantaran kamu bersyukur dan sebab takwa bantuan malaikat pasti datang.

iv. Al-Sonhadji berkata: Allah SWT mengingatkan orang mukmin ketika mereka bertempur dengan orang musyrikin di medan perang Badar dahulu adalah bilangan mereka itu sangat sedikit iaitu kira-kira 313 orang.

Ada yang mengatakan 313 orang, tidak mempunyai kelengkapan perang yang cukup, berbanding bilangan kaum Musyrikin seramai kira-kira 1,000 orang yang lengkap dengan peralatan perang. Namun dengan kehendak Allah SWT orang-orang Mukmin menang dalam peperangan tersebut.

Oleh itu, Allah menyeru mereka supaya takut kepada Allah dengan berpendirian tetap bersama-sama Rasulullah SAW. Mudah-mudahan mereka bersyukur dengan sebab memperoleh kemenangan.

Sebab Nuzul ayat ke-124

Ibn Abu Shaibah, Ibn Mundhir dan lain-lain meriwayatkan daripada Sha'biy bahawa umat Islam pada hari Badar diberi khabar bahawa Kuraz Ibn Jabir al-Muharibi ingin membantu kaum musyrikin. Hal ini dirasakan berat oleh mereka. Oleh kerana itu, Allah SWT telah menurunkan firman-Nya ini.

Iktibar dan fiqh ayat

i. Al-Alusi berkata: Dikehendaki dengannya waktu yang memanjang dan didahulukan arahan supaya bertaqwa untuk menzahirkan kesempurnaan inayah dan pemeliharaan Allah SWT.

ii. Imam Fakhr al-Razi dalam kitab Tafsir al-Kabir berkata: Para ahli tafsir dan sejarah berpendapat bahawa Allah SWT telah menurunkan tentera-tentera yang terdiri daripada malaikat-Nya itu dalam Perang Badar telah ikut serta memerangi orang kafir.

iii. Ibn Abbas berkata: Malaikat yang turut sama berperang hanyalah dalam perang Badar. Dalam peperangan lain mereka hanyalah menampakkan kepada musuh besarnya jumlah tentera Islam (padahal jumlah tentera Islam sedikit, lagipun mereka tidak turut berperang mahupun membunuh).

iv. Muhammad Quraish Shihab berkata: Maksud malaikat yang memakai tanda adalah kiasan tentang keberanian dan kekuatan mereka.

Biasanya para pemberani memakai tanda-tanda khusus dalam peperangan seperti bulu berwarna di kepala atau di kudanya untuk memperkenalkan dirinya kepada lawan bahawa dia tidak bersembunyi dan tidak takut untuk berhadapan sesiapa pun.


No Comment

Post a Comment