Akhirat, perhitungan paling adil

By mfrstudio

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

FIRMAN Allah SWT: Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan). (al-Baqarah: 281)

AL-MARAGHI berkata: Kemudian Allah SWT mengakhiri ayat-ayat riba dengan nasihat yang tepat. Bahawa jika hal ini diambil berat oleh seseorang mukmin, maka dengan ringan, hatinya akan berlapang dada dalam soal harta kekayaan dan dirinya bahkan segala yang dimilikinya di dunia ini.

Firman Allah SWT: Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah.

Al-Mawardi berkata: Maksud dikembalikan kepada Allah SWT ialah:

Pertama: Balasan Allah SWT.

Kedua: Kepada milik Allah SWT.

Al-Maraghi: Pengertian ayat di atas ialah berhati-hatilah kamu menghadapi hari yang begitu dahsyat, dan kamu tidak lagi disibukkan oleh urusan-urusan keduniaan yang kamu perolehi daripada Tuhan kamu dalam kehidupan ini.

Ini disebabkan pada saat itu kamu mempunyai kepentingan dan keperluan asas yang wajib kamu sediakan dengan baik, dengan mengumpulkan harta atau simpanan yang banyak, bagi menghadapi hari tersebut dengan jayanya.

Kesimpulannya, jika kamu mahu mengingati dan memikirkan pembalasan dan ganjaran terhadap amal perbuatan mereka yang Allah SWT sediakan pada hari huru-hara itu, pasti kamu akan berasa ringan untuk menjauhi sikap berlebihan dalam mencari harta, sementara hati kamu menjadi tenteram untuk menemui Tuhan kamu. Kamu akan memperoleh ketenangan dan keselamatan disebabkan sikap baik dalam pergaulan.

Sayyid Qutub berkata: “Iaitu hari kepulangan mereka kepada Allah SWT dan hari setiap orang mendapat balasannya yang sempurna adalah hari yang amat sukar dan memberi kesan yang mendalam ke dalam hati orang yang beriman. Pemandangan hari ini terbentang jelas di hadapan hati nuraninya, kedahsyatan hari ini menggegarkan hati nuraninya, kerana berdiri di hadapan Allah SWT pada hari ini adalah satu kenangan yang menjadikan seluruh dirinya gementar dan menggigil”.

Kenyataan ini sesuai dengan suasana muamalah-muamalah, suasana mengambil dan memberi, suasana kerja dan ganjaran. Itulah hari penyelesaian agung untuk seluruh amalan yang telah lepas dan itulah hari pengadilan terakhir terhadap seluruh kes yang telah lalu antara semua orang yang terlibat di dalamnya. Alangkah wajarnya bagi hati yang mukmin merasa takut dan menjauhinya.

Takwa itulah pengawal yang berjaga di pendalaman hati nurani. Ia telah ditugaskan oleh Islam mengawal di sana dan hati manusia tidak dapat melarikan diri darinya kerana ia mengawal di pendalaman hati itu sendiri.

Itulah Islam. Satu sistem yang kuat, sabar, lemah-lembut dan tegak dalam realiti bumi. Itulah rahmat Allah SWT kepada umat manusia dan itulah penghormatan Ilahi kepada manusia. Itulah kebajikan yang dihindari oleh manusia dan dihalangi darinya oleh musuh-musuh Allah SWT dan musuh-musuh manusia.

Firman Allah SWT: Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).

Muhammad Quraish Syihab berkata: Di sisi sungguh wajar ayat ini menjadi ayat terakhir yang diterima Rasulullah SAW, kerana penghujung kehidupan duniawi adalah kematian, sehingga penghujung tuntunan yang diingatkan juga menyangkut kematian.

Hindarilah seksa yang terjadi pada hari yang sangat dahsyat pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah SWT, iaitu meninggal dunia.

Ayat ini memberi kesan, bahawa ketika itu tidak ada daya untuk mengelak, seperti keadaan manusia ketika dilahirkan. Semua itu berada dalam kekuasaan Allah SWT.

Kata (thumma) yang bererti kemudian, mengisyaratkan adanya waktu yang relatif lama antara kematian dan pembalasan, waktu tersebut adalah ketika berada di alam barzakh, dan waktu itu dirasakan panjang, khususnya bagi mereka yang bergelumang dengan dosa. Lalu masing-masing diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dilakukannya, bahkan yang beramal sangat beruntung dengan kemurahan Allah SWT.

Al-Maraghi berkata: Ertinya ialah setiap orang akan memperoleh balasan daripada perbuatannya sama ada yang baik atau yang buruk. Pahala mereka tidak akan dikurangi sementara hukuman mereka tidak pula ditambah.

Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a. dikatakan ayat ini merupakan yang terakhir dibawa turun oleh Jibril a.s. Jibril berkata: “Letakkanlah ayat ini dihujung ayat 280 al-Baqarah”. Dan sesudah ayat terakhir ini, Rasulullah SAW hidup selama 21 hari, tetapi ada pendapat yang mengatakan 81 hari.


1 Comment

Assalamualaikum Dr., maaf salah ruang utk bertanya, saya Bekerja di Kampong Baru Medical Centre (KL). Kebiasaanya kami banyak menganjurkan program forum dan diskusi. Jika tak keberatan blh saya dapatkan no contct ust dan apa2 juga cara utk memudahkan kami hubungi ust?

Ismat Nazirin b. Mat Isa
012-2581071

Post a Comment